Air France-KLM heeft de plannen om Transavia een belangrijke rol te geven als prijsvechter binnen het luchtvaartconcern uitgesteld tot eind dit jaar.

Dat bevestigde het luchtvaartconcern maandag.

Transavia Europe zou opgetuigd worden om beter te kunnen concurreren met prijsvechters Ryanair en easyJet. Dat moest gebeuren vanaf nieuwe bases buiten Nederland en Frankrijk. Tegelijkertijd zouden verliesgevende activiteiten, zoals de binnenlandse en Europese vluchten van Air-France, verder gesaneerd worden.

De piloten verzetten zich hiertegen en zijn al enige tijd in staking. Zij vrezen dat dit ten koste zal gaan van de arbeidsvoorwaarden. De salarissen van piloten bij Air France en Transavia ontlopen elkaar niet veel, maar er zijn wel grote verschillen in werktijden en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Transavia Europe, met de Nederlander Bram Gräber aan het roer, moest in korte tijd ongeveer zo groot worden als de zustermaatschappijen in Nederland en Frankrijk. In totaal krijgt Transavia zo’n 100 toestellen, min of meer gelijk verdeeld over de drie divisies. Die doelstelling van 100 toestellen voor Transavia in 2017, zoals Air France-KLM eerder gaf, staat nog steeds.

Air France-KLM wees er op dat er de afgelopen tijd dagelijks met de pilotenvakbonden is gesproken. Tijdens die bijeenkomsten zijn volgens het bedrijf telkens ,,nieuwe constructieve oplossingen voor het conflict'' bij de bonden neergelegd. Voorstellen van de vakbonden zijn er niet geweest. Air France-KLM spreekt dan ook van een patstelling.

Staking Air France-KLM

De staking kost Air France-KLM 10 tot 15 miljoen euro per dag, zo meldde topman Alexandre De Juniac eerder. Afgelopen zaterdag gaf de Franse vakbond SNPL aan dat piloten van Air France hun weeklange staking met nog eens 4 dagen zouden verlengen tot 26 september.

Ruim vier vijfde van de piloten die deelnamen aan de stemming ging akkoord met een verlenging van de collectieve actie. “Het zou ook na die periode nog kunnen doorgaan, gezien het zeer sterke mandaat”, zei Jean-Louis Barber van de SNPL zaterdag.

De staking bij luchtvaartmaatschappij Air France gaat voorlopig in ieder geval door, meldden verschillende Franse media maandag. De pilotenvakbonden zouden de handreiking van het luchtvaartconcern hebben verworpen.

Als de staking tien dagen duurt, kan hiermee de potentiële operationele winst van Air France-KLM worden weggevaagd. De bedrijfswinst kwam over het boekjaar 2013 uit op 130 miljoen euro.

Air France-KLM zal, als de staking voorbij is, de financiële markten een nieuwe update geven over de operationele doelstelling (ebitda) voor het boekjaar 2014.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl